tisdag 2 juli 2013

Nya träningsupplägget

Som tidigare skrivit så har jag de senaste dagarna suttit och utformat mitt nya träningsupplägg, eller egentligen har jag väl utformat det i huvudet sedan en längre tid tillbaka men nu fått ner det på papper :)

Förra upplägget låg extra fokus på rygg och de flesta veckor körde jag rygg två gånger i veckan, något som jag nu nästkommande upplägg också kommer fortsätta med. Jag har problem med kontakten med just rygg och jag kände först nu i slutet av förra upplägget att jag fann mitt upplägg med övningar för rygg där kontakten varit bättre än på länge. Jag vill utveckla ryggen ännu mer så jag fortsätter med att köra rygg två gånger i veckan. Mage är likaså ett prioområde för mig och även där fortsätter jag med att låta mage finnas med på två av mina dagar i veckan. Framsida lår är ett annat område jag gärna prioriterar och är ytterligare en muskelgrupp som kommer finnas med två gånger i veckan framöver.

Jag kommer fortsätta med att köra 5 styrkepass i veckan, vilan och återhämtningen är också viktig så jag tänker mig två vilodagar i veckan. Kanske en där jag enbart kör något cardiopass men absolut skall en dag i veckan vara helt fri fån träning.

Styrketräningen kommer köras enligt följande:

Dag 1 - Ben (både fram- och baksida)
Dag 2 - Axlar & Mage
Dag 3 - Rygg
Dag 4 - Bröst & Framsida lår
Dag 5 - Rygg & Mage

+ Vader, Biceps & Triceps när det passar att klämma in :)

Jag har inga bestämda dagar i veckan jag tränar på utan får planera lite vecka för vecka beroende på hur det ser ut på jobbfronten. Men vanligtvis kör jag mån, tis och ons innan jag vilar på torsdagen. Kör fredag och kör sista passet för veckan på lördag eller vanligtvis söndag kväll. Men andra veckor ser det lite annorlunda ut.

Viktigast med styrketräningen är muskelkontakten! Ingen idé att köra en övning som inte känns där det skall kännas, om inte teknikändring hjälper så är det bara att byta övning. Något som jag verkligen lärt mig på senare tid.

Cardiomässigt skall jag försöka med ett intervallpass i veckan, exempelvis efter ett styrkepass. Sedan tänker jag mig utföra resten trampandes på cykeln (helst ute). Under de 8 kommande veckorna har jag satt upp ett mål om 4 mil per vecka, kanske blir det tillochmed mer :) Men 1-2 cykelpass per vecka tänker jag mig.

En minst lika viktig del, eller rättare sagt viktigare del om mina resultat skall infinna sig är kosten men den delen tar vi i ett annat inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!