fredag 21 december 2012

Dieten

En utvärdering av dieten är på sin plats tycker jag, har ni vart bortkopplad från dieten sedan tävlingen och skall fortsätta så ett par veckor till innan jag efter nyår börjar dieta inför nästa tävling.

Jag kan liksom inte låta bli att jämföra denna dieten jag gjort iår med den jag gjorde inför Luciapokalen 2011 så lite jämförelser får ni vara beredda på :) Men att jämföra tror jag är bra då jag kan se vad som fungerade bättre denna dieten eller vad som fungerade sämre.

Årets diet startade jag upp tidigare än fjolårets, iår blev det 21 veckor från dietstart till tävling, förra året var det 18 veckor. Kändes redan från början bra att ha lite mer tid på mig. Jag startade upp ganska lugnt på träningsfronten och på ett ganska högt intag gällande kosten och sedan efter veckornas gång har träningen trappats upp och intaget minskats, men jag ar legat ganska högt i inta och ätit mycket mat långt i dieten, därav har jag kunnat ösa på ordentligt på träningen. Men såklart har jag legat på en negativ balans hela tiden, annars hade jag ju inte gått ner i vikt men balansen får inte bli för sned så intaget blir för litet i jämförelse med behovet och träningsmängden, och då återkommer jag till att viktnedgången skall ske kontrollerat så muskelmassa bevaras medans fettmassa förbränns. Det var väl just det som blev lite annorlunda med denna dieten, egentligen hände det förra dieten också men inte lika markant som denna, att när jag kom under en viss vikt så bara rasa vikten neråt och jag fick iår i slutet av dieten äta mängden mat för dagen efter vad vågen visade på morgonen för att bromsa upp så viktnedgången inte gick för snabbt. Så iår upplever jag mig själv ha mer kontroll på läget, jag har lärt mig och vet mer hur min kropp fungerar och därmed kunnat gå mer på magkänsla gällande kosten och träningen.

Jag mår mycket bra under diet, har ofta energi och är glad. Det är ju när det närmar sig slutet som jag blir trött och känner mig mer sliten men det tycker inte jag är så konstigt. Men överlag har jag under årets diet haft mer energi och kännt mig piggare än dieten året innan, tillochmed min sambo har märkt skillnad. Annars, förutom familjen och då framförallt min sambo, tror jag inte andra märker att jag dietar, kanske bara på att jag blir lite mindre :) Iår i jämförelse med fjoåret har jag jobbat desto mer vilket också fungerat bra.

Det här med energi, iår har jag verkligen märkt skillnad på energinivån under träningspassen. Har iår kört en annorlunda träningstiming kring träningspassen i jämförelse med fjolåret och det har verkligen hjälpt mig att orka köra på ordentligt under träningspassen. Aminosyror och snabba kolhydrater innan och under träningspasset har fungerat kanon för mig, även gällande återhämtningen har jag märkt stor skillnad.

Kosten i övrigt har ni ju fått sett lite i bilder under dietens gång och mycket lax, broccoli, räkor, kesella, havregryn, potatis, ägg, grönsaker och massa annat har det blivit mycket av. Men ren kost baserat på bra råvaror och väldigt gott har det varit, kanske lite mycket broccoli som jag nu efter dieten inte alls är sugen på längre :)

Mindre träningsdos iår i jämförelse med fjolåret har det blivit, då jag körde mycket mer lågintensiv cardio och därmed längre pass. Iår har det varit korta och effektiva cardiopass i stället, vilket då har betytt massor med intervaller! Förra året kunde jag stå och nöta, som mest, en timme på crosstrainern efter styrkepassen + morgoncardio medan iår har det max legat på 20 minuter efter styrkepassen då korta internsiva intervaller + 20-60 minuters morgoncardio. Detta har fungerat mycket bra på mig, varit roligt och jag har fått mer tid över till annat. Även morgoncardion har haft inslag av intervaller men även också längre lågintensiva pass. Även här, då jag börjar arbeta tidigt på morgonen, har jag haft mer tid. Perfekt har det varit de mornar jag börjat jobba 06:45 att enbart köra 20minuters morgoncardio innan jag börjat jobba :) Mycket löpning har det blivit men framförallt har det cyklats mycket, fick ju mot slutet ont i ett knä efter en löprunda och efter detta inte kunnat löpa eller gå alls och då har det fått cyklats men överhuvudtaget har det cyklats mycket under denna dieten, i somras och under hösten var det superhärligt att ute kunna cykla ute! Knät krånglar fortfarande vilket jag tycker är jättetråkigt, jag som älskar att promenera kalla morgonpromenader på vintern och löpning har jag lärt mig tycka om. Så den dagen jag kan börja löpa igen blir det inte lika roligt att komma igång igen, alltid lika jobbigt tycker jag det är i uppstartsfasen när jag börjar löpa men väldigt roligt efter en stund när jag kommit igång ordentligt :) Så det var väldigt tråkigt att behöva ge upp löpningen som jag kommit igång så bra med men vad skall man göra...

Viktnedgången då, jag gick ner lite mer i vikt under detta årets diet än förra året. Jag blev hårdare iår och med lite mer muskelmassa. Flera mått på kroppen var större än vid förra året även om jag vägde lite mindre, men ca 12 kilo gick jag ner under årets 21 dietveckor jämförelsevis med förgående år som var ca 11kg. Jag tycker såhär i efterhand att jag gick upp lite väl mycket efter förra årets tävling, skall vid nästa offseasonperiod lägga mig på ca 6kg över tävlingsform. Men nästa offseasonperiod blir ju inte förrens i april 2013 förutom den paus jag har nu i december då :)

Sammanfattningsvis, om ni inte orkar läsa allt mitt svammel :), har denna diet fungerat väldigt bra, jag har mått bra hela vägen och jag har fått ännu större lärdom om min kropp och vad jag trivs bättre med. 21 veckors dietande ledde fram till målet att återigen stå på scen och dessutom i bättre form än förra året vilket var de största målet. Sen vart jag ju besviken på hur själva tävlingen gick men det kan du, om du inte redan gjort det, läsa om här och där du kan se bilder från årets tävling och förra årets tävling. Här tänkte jag däremot bjuda på lite bilder från året diet från start till mål :)
Maj -12

Innan dietstart

Dietvecka 7
Dietvecka 11

Dietvecka 14

Dietvecka 15
Dietvecka 16

Dietvecka 16
Dietvecka 18
Dietvecka 19

Dietvecka 20

Dietvecka 20
Dietvecka 21



Några dagar efter tävling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett fotspår efter dig :)
Ha en fin dag!